lauantai 29. lokakuuta 2011

Lörday

Nu är det lördag igen, det är typ som fredag var för mig förr då jag inte gick i skolan på lördagarna..
Ikväll skall vi väl högst antagligen ut och smyga med värdsyrran.

Medan amerikanarna firar halloween så har vi "I giorni dei morti" = de dödas dagar. Vi har ledigt från skolan och dagarna firas tillsammans med familjen. Här i Caltagirone brukar man baka en speciell bakelse som kallas "ossa dei morti" (De dödas ben) som tydligen är väldigt god. På dagen före själva högtidsdagen (1.11) får barnen presenter av deras döda släktingar. Låter visserligen litet morbidt till att börja med, men egentligen ligger det en ganska fin tanke bakom. Man skall inte sörja för döden, utan istället glädjas för livet.
Vi skall besöka gravgården i närheten. Rachele har pratat mycket om den och att det finns alla möjliga sorters gravar där, så tydligen är den sevärd.
6287181113_41d6d3fb8a_z_large

Ett litet i-lands problem jag har just nu är italienarnas sätt att klassificera saker och ting, ta som exempel namnen på lingon och blåbär. Rakt översatt så heter lingon "röda blåbär" på italienska. MEN DET ÄR JU INTE SAMMMA SAK! De smakar på långa vägar inte likadant. Blåbär är mitt favoritbär medan jag avskyr lingon (förutom kanske sylten). Jag förklarade detta för min värdmamma och hon hade inte en blekblå aning om att de var olika bär... Idag hade min familj köpt en påse med svamp. När jag frågade vad det var sa dom "svamp", jag specificerade mig och frågade vilken sorts svamp? "Svamp" var svaret igen. Jag tror jag måste skicka dem på skogsmulleutbidlning!

Jag skall dock säga en sak i rättvisans namn, och det är att vi finnar är urusla på att identifiera pasta. När jag kom hit tyckte jag att det ungefär fanns två sorters pasta: makaroner och spaghetti. Jag visste att de hade olika namn, men brydde mig inte destomera. Redan nu har jag lärt mig att det är stor skillnad på om du äter tomatsås med occhi di lupo eller med farfalle. Det ni!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti