keskiviikko 5. lokakuuta 2011

Vädermanipulerad

Hösten börjar närma sig där i Finland (Rättare sagt är den väl redan där). Jag pratade med mamma på Skype häromdagen och hon berättade hur de hade haft en konstigt varm dag där (19 grader). Min första tanke var: varmt?
Ja, jag har bott i Finland i hela mitt liv, jag har upplevt 16 år av Finlands klimat, jag borde veta hur hösten är. Ändå har jag sådär sakta mak börjat glömma och tappat uppfattningen om hur det verkligen är.

Första veckan i Caltagirone höll jag på att krevera av värmeslag då jag hade jeans på mig i 30 grader och bytte till shorts snabbt som blixten bara jag hade möjlighet. Jag förstod inte hur folk klarade av att hålla på sig huppare (luvtröja på korrekt svenska) i det där vädret. Sådan finskpinne som jag är var det första jag gjorde när solen sken att sätta mig och bara suga in all d-vitamin - sommaren är kort i mitt huvud. Sedan när jag insåg att solen skiner här med hög styrka ända in i november lade jag av (Jag är redan brunare än mina värdsyskon, kommer att matcha pepparkakorna vid jul).
Som med allting så vänjer man sig, nu är 27 grader på dagen standard för mig, jag går i långbyxor och nästan huttrar om temperaturen går under 20 (10 grader är decemberväder!) och som sagt har jag helt tappat min uppfattning om det finska vädret

Jag är glad att jag kommer tillbaka på sommaren så att det första jag gör inte är att frysa näsan av mig.


3 kommenttia:

  1. Hör är en härlig solig dag med lite blåst och 12 grader varmt. Trattkantarellerna växer så det knakar och alla "klagar" på att det finns så förskräckligt mycket trattisar i år. Jag håller på och klipper gräsmattan idag och det är jobbigt för att gräset har hunnit växa sig så långt. Det har regnat mest varje dag i flera veckor så det är långt och vått gräs. Lövträden lyser härligt gul-orange-röda och ännu har vi inte haft en enda frostnatt.
    Ha det bra och njut av sommarvädret för min del oxå! :-)

    VastaaPoista
  2. Oj vad roligt att du uppdaterade mig!
    Här växer det inte precis så mycket trattisar (vad jag vet iallafall). när man säger svamp menar man champinjoner, annat finns inte. Hur skall man då förklara att man gillar en svamp men inte en annan?
    Jag lovar att njuta av sommarvädret om du lovar att njuta av höstvädret. Inser nu hur vacker ruskan faktiskt är!
    Ha det så bra du med!

    VastaaPoista
  3. Det regnar! Det regnar! Det regnar! :D whohou! :D men ändå är jag lite avundsjuk på dig ... ;) Snygg blogg! (och profilbild ;) (reklam)) Din bild har sin plats och hjälper lite granna när jag saknar dig.

    VastaaPoista