keskiviikko 26. lokakuuta 2011

Giarre





Jag är nu hemkommen från Giarre. Det var som att vara på en stor släktträff. Man kunde gå fram till i princip vem som helst och prata om sina upplevelser. Många vänner kommer att vara livet ut, det är jag säker på. Vi har redan planer på att besöka varandra senare. Det är så många ställen jag vill se i världen i mitt liv, hur skall man hinna med allt?

Vi åkte iväg på lördag morgon mot Catania tillsammans med Lilla (Ungern), Taylor (Nya Zeeland) och Maud (Holland) där vi träffade alla andra utbytisar och åkte vidare mot Giarre.
Giarre ligger alldeles vid havet, hotellet låg alldeles brevid en strand med klarblått vatten och stora vågor. Tyvärr kunde vi inte simma under dessa dagar.
Lägret bestod till stor del av olika övningar. Vi diskuterade i grupper om hur vi skulle tackla diverse problem och skillnader. Vi gjorde också en presentation om vårat land, folk fick sedan sätta post-it lappar på alla länder, med ord och saker som de associerade med dem. Inte så förvånande var det många lappar med orden "sauna" "cold" och "nokia". Jag måste igen förklara att mina rötter inte är i Sverige, att jag har kunnat svenska sen jag föddes (inte lärt mig i skolan) och att jag faktiskt är född i Finland . Det är tydligen svårt att förstå fenomenet "finlandssvenskhet". Eller så är det jag som förklarar dåligt.
Hotellet som vi bodde på var utrustad med pool. Dock regnade det alltid då vi hade tid att simma, så det blev inte så mycket av den delen.
Den andra kvällen satt jag i sofforna vid hotellrummet med några typer när en massa människor kom in och sade att Etna hade utbrott. Jag har aldrig förr sett ett vulkanutbrott, så det var ganska häftigt. Det får en att inse hur liten man faktiskt är.
Den sista kvällen hade vi en Talentshow. Bland talangerna fanns det bl.a en Ny-zeeländsk flicka (Aka Taylor) som dansade en maoritansk krigsdans (hon hörde till Maori-befolkningen), en mexikansk gitarrist och ett gäng kineser som lärde oss en liten barnsång på kantanesiska. Det är så fantastiskt att få se alla kulturer och kunna fråga dem alla om dem.

Summa sumarum, ett fantastiskt läger!




2 kommenttia:

  1. Av egen erfarenhet vet jag att de flesta utanför Finland och Sverige inte har nån aning om vad finlandssvenskhet är.. :D

    VastaaPoista
  2. Häftigt att du fick se Etnas utbrott!!
    Det är knappast du som förklarar dåligt om finlandssvenskan - eller så är vi alla finlandssvenskar dåliga på att förklara det. Man behöver ju bara ta sig en liten tripp till Sverige så är det ett fullständigt obegripligt fenomen...

    VastaaPoista