lauantai 15. lokakuuta 2011

Strejk n.2

På två veckors tid har jag nu upplevt två strejker. Idag är det strejk på grund av att skoleleverna beger sig ut för att demonstrera på Catanias och Caltagirones gator (Rom också för den delen). Min Italienska är fortfarande väldigt torftig, så jag har inte riktigt fattat varför det demonstreras. Kanske jag borde börja läsa nyheterna litet mera? Om det är någon där hemma som kunde upplysa mig så skulle jag vara lycklig, jag har frågat två gånger men har fortfarande inte fattat.
Jag stannar iallafall hemma, är ganska trött - Jag är typ trött hela tiden, trots att jag sover på dagen, haha. jag har pratat med Lilla (den ungerska utbytisen som bor i samma stad) och hon har samma problem, så jag lider knappast av någon dödlig åkomma.

Lite nyheter: på måndag skall vi åka till Niscemi med Lilla och två andra utbyteselever och förbereda oss för campet i Giarre (där vi skall träffa alla utbyteselever som är placerade i Sicilien!). Jag är inte riktigt säker på vad vi skall göra, men jag tror vi skall få några frågor att fundera på och så skall vi väl fixa med bussbiljetter och liknande. På Lördag åker jag iväg till Giarre med Lilla och de andra och vi stannar tills Onsdag, några bloggfria dagar med andra ord. Kameran skall naturligtvis med!
En massa goda bakelser från Caltagirone, jag har prövat de flesta...
Update: Protesterna här i Italien är en del av Wall street-protesterna. Det är ganska upproriskt i Rom för tillfället, men Caltagirone och Catania stoppades av ett ösregn som hette duga!

1 kommentti:

  1. Din trötthet är antagligen "nya intryck-förgiftning" så där som friskluftsförgiftning. Det händer så mycket nytt att din hjärna beställer lugn och ro av kroppen som gör dig trött så att du vill vila. Knappast dödligt och går säkert över efter ett tag när du vant dig ännu mera. Ha det skoj på lägret!

    VastaaPoista