lauantai 8. lokakuuta 2011

stereotypes

Överallt i världen har man fördomar eller stereotyper om olika människor. Man har allt som oftast en idé om hur andra människor är före man träffat dem. Jag försöker att låta bli att hindras av mina fördomar och bilda en egen uppfattning om människan före jag dömmer den.

Men nu till saken, också här har man förutfattade meningar om hur en finsk person är. Jag har fått frågor som verkat lite småkonstiga för mig, men dock inte alls lika galna frågor som de som ställts till mina utbytesvänner i USA.
Det är väldigt många som tror att alla är blonda i norr och har frågat om min naturliga hårfärg är blond.
De är också förundrade över min ögonfärg som borde vara blå, men istället är grön.
Många tror också att man pratar engelska i Finland, som ett andraspråk.
Första reaktionen när jag säger att jag är från Finland är: "Huu vad kallt det är" följt av, "alltså ungefär -5 grader?". Förvånade miner då jag säger att vi hade 30 grader i somras och -30 i vintras. De älskar tanken på snö flera månader om året.

Det var ungefär det jag kom på nu, det har ställts flera frågor, men jag har förmodligen glömt dem.
Jag får ofta frågan att tala finska, fysikläraren frågade mig häromdagen hur man sade "tystnad" på finska eftersom det var smått kaos i klassen just då. Det var ganska roligt att höra läraren försöka uttala "hiljaisuus" och på samma gång hålla masken. Faktumet att folk inte uttalar "h" gör inte saken lättare!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti