maanantai 3. lokakuuta 2011

Följ din dröm!

Det finns en tjej här i min klass här i Caltagirone som verkar vara jätte sugen på att åka på utbytesår, men har en hel del funderingar. Jag är jätteglad att hon kommer till mig och pratar (även om jag inte kan säga så mycket så lyssnar hon) och jag har försökt göra så mycket jag kan för att säga att jag verkligen är nöjd med mitt val. Så ni andra som funderar, Ta åtminstone och titta igenom möjligheterna. På internet finns en massa info (t.ex.afs) och jag har för mig att de flesta organisationer erbjuder gratis info per post. Före jag sökte påriktigt gick jag in på en massa organisationers hemsidor och tokbeställde info. Jag tror familjen kommer ihåg tiden då det damp broschyrer titt som tätt ner i brevlådan. Jag visste allting när jag väl bestämde mig!   Vi gick på flera intervjuer, det slutade med att vi valde AFS. De är noggranna med att informera så att man säkert inte missar några regler, och de har bra kontaktnät. Jag kan ju förstås inte tala för något annat land, men här i Italien funkar det bra!

Jag vet en hel del människor som säger: "Nej, jag kan inte", "Jag skulle aldrig våga", "jag skulle bara misslyckas med allt" etc. Men ändå är deras stora dröm att åka på utbyte. Senare (efter flera år) säger de att de kanske borde ha tagit chansen då den fanns.

Jag förstår hur det är att kasta sig ut i det okända, det är spännande, men samtidigt jätteskrämmande.
Det kommer inte att vara att sväva på moln hela tiden, jag skall inte ljuga om den saken. men i slutändan kommer du att vara stolt över dig själv som klarat det. Du kommer att kunna säga att du tog tjuren vid hornen och fullföljde din dröm, även om det fanns motgångar! Det är viktigt att följa sitt hjärta i sådana här frågor. Det värsta som finns är att ångra sig för något man INTE har gjort.
Tumblr_lkc4cxnwbr1qigbeho1_500_large
weheartit.org

5 kommenttia:

  1. Vet du vad jag gjorde efter att jag läste det här?

    Skicka in anmälningsblanketter via två organisationer :)

    VastaaPoista
  2. Lina-Lotta:
    Vet du hur glad jag blev att du sade det där?
    Jag hoppas du har tur med din ansökan! Nyckeln med intervjuerna - som kommer sen - är att vara sig själv, man kommer väldigt långt med det.

    Lyckospark! :)

    VastaaPoista
  3. Bra skrivet Josefin! Här sitter en som aldrig kom sig iväg nånstans och ångrar det. Men, min familjs situation när jag gick i gymnasiet var sådan att jag inte ens kom på tanken då. Något år senare funderade jag på att åka som aupair men köpte hus istället. Så nu planerar jag att åka som aupair när jag blir pensionär ;-)

    VastaaPoista
  4. Det är lika värt oberoende när i livet man bestämmer sig för att fullfölja det man drömmer om, fin idé med aupair som pensionär ;D

    VastaaPoista
  5. Väldigt bra skrivet inlägg! och annars bra inlägg ;)

    VastaaPoista