keskiviikko 28. syyskuuta 2011

Skolan

Jag skall berätta lite om hur skolan fungerar här i Caltagirone.
 I Italien går man i Liceo'n från 14 års ålder. Man väljer bland olika inriktningar (t.ex. linguistico, scientifico eller artistico). Efteråt kan man få extra studiepoäng hos vissa universitet p.g.a. vilken inriktning man studerat.

Jag går på Liceo Scientifico E. Majorana. Det innebär att skolan fokuserar på vetenskapliga ämnen såsom matte, fysik och kemi. Jag är själv inte så briljant i dessa ämnen, så det kanske inte är det mest idealiska stället att placera mig.
 Man stannar hela tiden i samma klass, medan lärarna byter klassrum. Respekten för lärarna är helt annorlunda här. I Finland respekterar vi varandra på ett sätt, vi är tysta på lektionerna och ger arbetsro, men vi duar våra lärare. Här är det visserligen så att man niar professorerna och tilltalar dem vid efternamn, men respekten för lärarna är inte så värst stor. Det kan ta väldigt länge för en lärare att få tyst på klassen, om det ens är möjligt. Jag trodde att jag var en pratkvarn, men jag är en vägg i jämförelse med mina klasskamrater!
Varje vecka förändras schemat, så vad vi hade förra måndagen är inte detsamma som denna måndag. Det är lite ovant iochmed jag är van att planera läxläsning efter schemat. Här behöver jag visserligen inte bry mig så mycket om läxorna. iInte i början iallafall.
Vi börjar skolan klockan halv nio. Lektionerna är 50 minuter långa med 5 minuters paus mellan. Halv elva har vid "matrast" då de flesta går till cafeterian och köper pizza, en smörgås (som är bländande vit)  eller glass. Detta är majoritetens "morgonmål".  Jag äter morgonmål hemma istället.

Medan mina klasskamrater i 4B stannar i samma klass är jag ett undantag. Iochmed att jag är utbyteselev och min Italienska anses vara smått handikappad (mer än så om jag bedömde situationen) har jag Italienska med 1orna, Personerna där är  13-14 år gamla - alltså lika gamla som min bror. Vi pratar om diftonger för tillfället. Jag har biologi med 3orna.  Det är biologi som jag hade redan på 9an, så jag kan koncentrera mig på att förstå orden på italienska istället.
Quelli del Liceo Scientifico "E. Majorana"(Caltagirone)
Min skolas ingång
För tillfället förstår jag inte så värst mycket. De enda ämnena jag hänger helt med på just nu är matte och biologi, det andra går mitt huvud förbi. Jag har som tur är väldigt snälla lärare! På de timmar jag inte förstår så mycket sitter jag och jobbar på min italienska (AFS ordnar 40 privatlektioner i språket och jag har fått en tjock bok smockfylld med grammatik att underhålla mig med).

Klockan ringer oftast ut klockan halv 2, då skolan är slut och alla går hem och äter lunch med sina familjer ( de är väldigt viktiga med att äta tillsammans här)

Så, nu har jag berättat litet om skolan.Ha det så bra allihopa, jag loggar ut nu.

Ciao

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti