keskiviikko 14. syyskuuta 2011

day 2

Hejsan
Så klockan är redan 9 på kvällen i Finland, men här är den ca. 8 och om en timme skall vi på någon slags välkomstceremoni för utbyteseleverna här på Hotellet.
Vi lade oss verkligt tidigt igår, eller ja, direkt efter middagen.
På morgonen gick vi och skulle äta morgonmål, och vi finnar slogs av alla sötsaker (!) som fanns att äta. Det enda vettiga att äta var typ cornflakes ( i en mini-skål) med varm mjölk - de har oftast inte kall mjölk, utan den skall värmas!  Resten var så himla sött att jag knappt rörde det. Maten här är överlag supergod, men jag som är van vid ett ordentligt morgonmål kände mig inte så mätt efter en liten skål med cornflakes och en kopp kaffe.
Idag har varit "orientation day", så vi har spenderat hela dagen till att prata om förväntningar och rädslor. Vi gjorde detta på en skola en bit från hotellet. Först i en större grupp, sedan i den grupp vi skall resa med imorgon. Vi hade en massa övningar angående kulturen i Sicilien, och allt emellan gick vi ut på skolgården och lekte "funky chicken" och "big fat pony" ( det är typ volotnärernas favoritlekar! Vi har lekt Big fat pony 5 gånger redan...)
Det har varit så lätt att bara gå upp till ett gäng och fråga "hi guys, where are you from? where are you going?".Folk har haft verkligt svårt att säga mitt namn. En av volontärerna fick mitt namn till jocelyn syndrome... haha! Sedan tyckte de att jag lika  bra kunde heta något italienskt, så nu heter jag Giuseppine (uttalas djoosepiine) för alla här.
Jag pratade ganska mycket med en av argentinskorna, Viktoriya, som också är påväg till Sicilen till en stad ganska nära  min.  Vi skall ha en sorts välkomstfest med AFS veckoslutet efter vi har kommit fram, tror jag,  så då är det skönt att känna någon!
 Jag har pratat engelska typ hela dagen, så jag hade verkliga problem då jag träffade finnarna vid middagen igen ( som - ja jag säger det igen - är alltför långt ifrån lunchen) .  Idag var den inte lika god, något slags beskt ris ,  spansk tortilla och en konstig vit ost.

Usch vad jag klagar, det är verkligen inte dåligt här. Jag har inte ens hemlängtan. Alla är så underbara, och det är så kul att alla är i samma situation så de förstår faktiskt vad man går igenom.



En av orientationsgrupperna, vi pratade om förväntningar
Vi hade en helknäpp lek med Alessandro ( på tavlan står det att spindeln dödar flugan, CRAZY)

Viktoriya, bakom henne, THE VIEW. allt är så vackert här!

Finska pinnarna, bjuder på mitt ansikte! 


Detta är en bild från resedagen till Sicilien... Kan man missa oss?


Ciao miei carini!

2 kommenttia:

  1. Åååh! (well I can´t express my feelings ;D) and I think I got the Josefin syndrome :*

    VastaaPoista
  2. Skoj att läsa men känns lite konstigt att du faktiskt är i Italien! Måste vara omtumlande med så många nya intryck.

    VastaaPoista