keskiviikko 14. syyskuuta 2011

Dag 1

en random AFSare som posade framför kameran... bra inledning!


Hejsan allihopa, nu kommer mina dagar i Rom.. Förbered er på långläsning, jag har skrivit inläggen samma dag, om ni undrar


Hejssan!

Första dagen i Rom. Jag steg upp väldigt tidigt imorse (4.40, yay!) för att åka ifrån hotellet mot flygplatsen. Pappa följde med mig ända dit, vi lämnade av våra väskor - Jag hade varit superorolig för att min väska skulle väga för mycket och att jag måste ta ut något, men Nepp, den vägde 4 kg under maxgränsen. Vi åt morgonmål tillsammans med Pappa och sedan var det dags att gå till Securitychecken...
Jag köpte finsk choko i sista sekunden ( obligatoriskt, trots att jag inte själv är en huge chocoholic)plus en påse salmiak som jag skall bjuda alla hotellgäster i Rom på ;) . Jag träffade resten av AFSarna vid gaten. Det kändes så surrealistiskt, Jag tror faktiskt inte någon fattade att vi skulle åka påriktigt, vi bara pratade på som vanligt.

Flyget tog ca 3 timmar, och när vi väl skulle börja landa såg man Italiens vackra bergiga landskap - quite the opposite of Finland skulle jag säga. Havet glittrade och man såg små bergsbyar här och där.

Det kändes otroligt häftigt att se Italiens kust komma emot!
 På flygplatsen möttes vi av AFS-volunteers. Bl.a. Alessandro som kunde finska!
När vi satte oss på bussen sade volontärerna till oss att resan till Hotellet inte alls var lång, "From half an hour to two hours, but don't you care about the time". Den italienska mentaliteten är så avslappnad, haha! De Italienska (bil)filerna  är  ganska trånga, och Det i kombination med att busschauffören körde ganska livligt... Ja ni kan ju gissa hur bra det kändes att stiga av bussen sen.

Hihi, IKEA i Rom. KUSIN, du skall DEFINITIVT komma hit sen
De trånga vägarna, tror seriöst vi körde i 60 km/h! 
skylten utanför hotellet, litet vindpinad
Jag har nu ätit min första Italienska lunch, MUMS! okej, det var inte MYCKET mat, men det var gott. Det var olika sorters plockmat i mitten av bordet - mozzarella och tomat, stekt zuccini, omelett och vindruvor. Jag tror det mesta faktiskt är lokalodlat (Hotellet har kiwis, citroner, granatäpplen och oliver i olika träd runtomkring!) så nu får man äntligen smaka på the real deal.
Jag har hälsat på människor från en massa olika kulturer idag, bl.a. ifrån Kina, Canada och Australien. Nu är jag dödstrött. Det som återstår nu är middagen, och DEN ser jag verkligen fram emot! I'm so hungry!  Jag måste vänja mig vid att det är så långt mellan lunch och middag, men det är svårt, Vi åt lunch 12.30 och middagen är 20.30!

Ciao miei carini!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti