lauantai 24. syyskuuta 2011

La scala

Nu har jag varit på besök i den historiska delen av Caltagirone. Det är ett fantastiskt Kulturarv, det är inte för intet som staden finns på UNESCOs världsarvslista. Staden är känd för sin Keramik, min värdmamma berättade för mig att för tillfället åtminstone 3 stycken keramiker som slagit igenom runtom i världen lever och är födda här.
Dagarna här börjar få flyt, varje dag får jag pröva något nytt. En ny maträtt, se en ny vy. Jag känner att jag har haft tur som har kommit till en stad som denna. Den är fylld med historia. Nattlivet är också väldigt trevligt och säkert, till skillnad från t.ex. storstaden Catania. Fyllon syns inte till någonstans, eftersom stor alkoholkonsumtion hör till kategorin "Brutta Figura". Brutta figura är ett begrepp som inte går att översätta rakt men i princip betyder  brytandet mot vett och etikett (motsatsen, gott uppförande, är Bella figura). Det är skönt att slippa se överfulla människor skråla runtom på gatorna, något som jag har sett alltför mycket av i Finland...
Ikväll skall vi gå ut med Rachele eftersom att det är Lördag, och det är det dom gör här på lördagar. Jag uppskattar extremt mycket sättet man är tillsammans på här. Man äter morgonmål tillsammans ute på någon bar (som definitivt inte har något med alkohol att göra, utan är som ett café). Man åker till någon kompis för att göra läxorna tillsammans på samma gång som man pratar om dittan och dattan. Allt här görs tillsammans, och det tycker jag om.

Nu kommer några bilder från igår!

Om man kommer till staden skall man ta ett försök att springa hela vägen upp för trappan ( jag gjorde det och det resulterade i väldigt möra lår!) 

Varje trappsteg har ett unikt keramikmönster. Märkena är till för ljusplaceringen på Skyddshelgonsdagen, då trappan lyses upp av en unik ljusbild för varje år. Det fanns också gröna och röda märken.
I maj fylls trappan med blominstallationer.

Utsikten är nog den bästa belöningen man kan få när man väl är uppe efter mödosam klättring

balkongen påett B&B brevid trappan, om ni kommer hit och vill se arkitekturen på nära håll och ha en fantastisk utsikt skall ni nog checka in här!


En av Caltagirones kyrkor, när jag stod på ett ställe i  det historiska centret kunde jag se 5 kyrkor utan problem!



Trappan by night


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti