perjantai 16. syyskuuta 2011

first time... Mat




Igår var den allra första gången jag åt italiensk glass! Jag smakade på kokos och jordgubbsjoghurt. Kokosglassen var rena rama himmelriket, men så är vi också i glassens... och pastans ... och pizzans förlovade land. Det kommer ta emot att äta köpisglass i Finland sen (ojsan, jag kommer ju inte äta någonting av det vi har hemma sen, hehe!).
 Igår var också första gången jag smakade på Granita, en Siciliansk specialitet. Det liknar litet på sorbet, men konsistensen är mera som lös snö. Det finns i många olika smaker, bl.a. citron, jasmin, choklad, mandarin & mint.  Det är ganska vanligt det sätts i iste, vilket var fallet för mig. Det var så kallt och så gott ^^ ni måste smaka det!

Och sist men inte minst så åt jag pizza! Italiensk pizza är helt ljuvlig, degen är både mjuk och krispig på samma gång och kanterna smakar faktiskt gott (ifall du läser detta Jon: Om du flyttar hit behöver du aldrig lämna kanterna igen!). Jag prövade flera smaker, och den konstigaste var nog pizza med franska potatisar på. När jag såg den blev jag totalt paff. Det blir ju tårta på tårta, tänkte jag. Men eftersom jag har bestämt mig för att pröva allting så smakade jag och det var faktiskt helt okej!

Nu har jag skrivit så mycket om mat att jag själv blivit riktigt hungrig, vi skall väl äta om en timme eller så. Antar att det blir pasta. Italienarna har talang för att variera sin pasta, så trots att man äter det varje dag så känns det ändå inte så.

ha det bra allihopa

Ciao

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti