maanantai 16. tammikuuta 2012

A day in my life

Jag vet att några av er gärna skulle läsa vad jag gör en vardag här i Italien, så jag tänkte att jag skulle skriva ner vad jag har på programmet i skolan en vanlig måndag
Imorse steg jag upp med tuppen  (klockan 6), Sängen var mycket lockande att stanna kvar i kan jag lova.
Skolan börjar alltid klockan halv 9 och jag brukar vanligtvis cykla dit eftersom det inte alls är långt, en knapp kilometer ungefär. Dessvärre har min cykel punktering just nu, så jag åkte till skolan med Giuseppe och Rachele. Här tar alla bilen så fort avståndet är mera än 500 meter, jag står dock inte ut att sitta still så mycket...

Första timmen hade vi religion. Vi har det en gång i veckan och jag älskar det verkligen. Det handlar inte egentligen så mycket om religionsundervisning. Vi har inga böcker och läraren låter oss diskutera om i princip vad som helst. Min lärare frågade idag om jag kunde läsa Edgar Allan Poe's "The Raven"  högt inför klassen på engelska nästa gång, bara för att, liksom (dessutom är jag ungefär den enda som kan lite engelska i skolan).

Andra timmen var det Fysik. Vi håller på med ideala gaslagen (tror att det heter så på svenska) för tillfället, vilket är rätt så enkelt. Tillsammans med religionläraren (professor Farinata) så är fysikläraren (Professor Lanno) min favorit. Inte för att jag tycker så mycket om hans ämne, men han är mycket lik min mattelärare därhemma, med sina egna interna skämt. Han tycker det är superkul att ta min ordbok, slå upp ett random ord och använda det i sin undervisning (som den gången då han ropade åt alla att de var alldeles för "OFORBEREED").

De nästa två timmarna hade jag italienska, vilket innebär att jag bytte klass till 1an (motsvarar 8an i Finland). Jag skrev en artikel om föroreningen i medelhavet och världshaven - väldigt kort sådan dock - och läste lite på "dieci piccoli indiani" (jag är nästan klar, folks!).

Den allra sista timmen var det Historia. Ganska långrandigt enligt mig. Läraren tar varannan lektion upp 3-4 elever och förhör dem, medan resten av klassen inte gör något alls. Dessutom så brukar professoressan dömma efter sitt eget humör, så risken blir att man får en 5a istället för 8an man förtjänade... Vi håller iallafall nu på med industriella revolutionen i England, ganska färdigtuggat för min del, så jag kan koncentrera mig på italienskan. 

Klockan halv två var vi alla hemma och Silvana som är hemma pågrund av ögoninflammation - hon fick den av aska från Etna som hade utbrott nyss - hade lagat min favoritmat : Lasagne. Inget i Italien går upp mot Silvanas hemlagade mat, jag säger bara det!

Nu skall jag bege mig in i läxlandet, jag har läxa i kemi och engelska imorgon.. Klockan åtta bär det av till gymmet där jag skall slå och sparka vettet ur en boxningssäck. Förra gången höll vår tränare på att mörda oss med magmuskelövningar, så vi får se vad för demonisk plan hon har nu...



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti