tiistai 17. tammikuuta 2012

5 things...

 Det är nästan oundvikligt att sakna  saker från Finland ibland, hur bra man än trivs så jag har bestämt mig för att skriva en lista över  5 saker jag saknar från mitt kära hemland

  • Transportsystemet - i Finland fungerar lokaltrafiken väldigt bra, och man kan tillförlita sig på bussar och spårvagnar i alla större städer. Här föredrar man (med rätta) att ta bilen..
  • Rostat rågbröd med oltermanni och gurka - Detta är det första jag skall äta när jag kommer hem, I promise!
  • Utländsk mat - ja, ni såg rätt. Italien har ett så "komplett" kök i sig, så de söker inte riktigt efter andra kulinariska upplevelser. Sushi står högt upp på listan av mat jag vill äta just nu
  • Purkka - jag är en tuggumi-junkie, det vill säga jag tuggar ALLDELES för mycket... Jag älskar Jenkki med Spearmintsmak!
  •  Snön - jag vet att ni inte har så mycket av den varan därhemma heller... Jag saknar att skida, att skrinna, kasta snöbollar. Komma in rosenkindad och fräsch efter att ha byggt en snökoja. Åka pulka! (Kanske idylliserar jag litet, eftersom jag nog väl kommer ihåg att mina tår var nära att frysa av förra året, men ändå)
Jag tror det är viktigt att erkänna att man saknar saker och ting, på så sätt kan man tackla alla kulturshocker och problem mycket bättre än om man förnekar dem.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti