keskiviikko 18. tammikuuta 2012

5 cose...

Jag har skrivit 5 saker jag saknar med Finland, nu blir det 5 saker som jag gillar med Syditalien (OBS! syd- och norditalien är som två olika länder kulturmässigt!)


  •  Människorna -  Alla personer är så varma här. Häromdagen var jag ute och gick med Enea då jag mötte och började tala med en trevlig gammal farbror med en annan hund. Vi pratade ett bra tag och jag lämnade konversationen leende, smalltalk-talangen är liksom medfödd här!
  • Pastan - Säga vad man vill om hur mycket man saknar det ena eller det andra, men det Italienska köket är fantastiskt. Varje dag lagar vi lunchen från scratch, alltid pasta, och en av mina favoriter (förutom lasagne) är pasta med musslor! När jag berättade för mina vänner att pasta äts högst en gång i veckan i Finland så tappade de hakan : "VAD äter ni då?". Jag kunde inte svara, för jag har glömt...
  • Språket - det är verkligen ett väldigt vackert språk, italienskan. Dessutom har varje region en egen dialekt (de liknar varandra lika mycket som danska och svenska typ). Sicilienskan låter väldigt rolig, som om man skulle ha en potatis i munnen
  • Arancini (rakt översatt: små orangea) - det absolut första intrycket av Sicilien för mig! När jag landade och möttes av min värdfamilj frågade min värdmamma om jag var hungrig och bjöd på en arancino. Dessa skapelser är risbollar - fyllda med Ragù (en sorts köttsås) eller tomatsås och mozzarella - rullade i ströbröd. De är helt supergoda och jag rekommenderar dem för vem som helst som kommer till Sicilien
  • Marknaden - Detta är inte alls som Åbo torg. Folk som skriker överallt. De som säljer ropar skämtsamma förolämpningar åt varandra medan lukten av färsk fisk och kryddor hänger i luften. Atmosfären måste helt enkelt upplevas

Italien är ett väldigt mångsidit land kulturellt sett och jag är glad att få ta del av det!



1 kommentti:

  1. Åh, jag önskar att jag kommit iväg som utbyteselev i min gröna ungdom... Men, jag köpte ett hus istället så det blev inte av. Jag får ta det när jag blir pensionär...

    VastaaPoista