lauantai 24. maaliskuuta 2012

Torsdag i Aosta


Vi började dagen med att besöka ett snickeri där man tillverkade en massa skålar och liknande. Vi åkte upp i en by på 1 km höjd över havet. Solen sken och fåglarna kvittrade. jag hade på mig en t-skjorta under min kofta som jag snabbt tog av mig p.g.a. värmen.
Inne i verkstaden såg det litet ut som slöjdsalen därhemma i min gamla skola. Jag har aldrig varit en mästare på dessa grejer så jag håller mig oftast på ett passande avstånd från allt som heter såg. Lyckligtvis behövde jag inte svarva någon skål eller dylikt, så alla mina fingrar är fortfarande på plats!
Som tur är finns det människor som är rätt mycket bättre på detdär med träkonst än mig.Dessa änglar ni ser på bilden tog endast 15 minuter för konstnären att göra!




 Vi åkte till Europas äldsta djurpark (vågar inte säga världens, för jag minns inte om det var så guiden sade) och såg en massa vilddjur från Aosta, bl.a. hjortar, getter och sorkar. Sedan träffade vi också på Hedwig, fast hon verkade inte sådär jätte umgängessugen, hon stirrade mest på oss och dödade oss med blicken...
Efter en runda i parken åkte vi högre upp till snöhöjd och tittade runt. Jag älskar verkligen alplandskapet, man känner sig så fräsch av luften och utsikten är oslagbar!


Efter att ha tagit sig ner från höjderna, ätit en god lunch och solat lite grann var det vinpovning som gällde. I Aosta produceras det många olika sorters vin, vi lärde oss hur det tillverkas och i slutet fick vi också lära oss hur man smakade på vin. Jag kände mig riktigt proffsig med glaset i hand medan jag försökte identifiera hur rödvinet doftade!
När man smakar på vin är inte pointen direkt att man skall dricka allt, utan vi hade stora koppar där vi spottade ut vinet efter att ha haft det i munnen en stund. På det sättet (förutom att undvika att bli full såklart) stannar inte smaken i munnen och man kan pröva


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti