torstai 1. maaliskuuta 2012

Karnevalen

Jag har ju inte berättat alls vad vi gjorde helgen före fastan började, hoppsan!  Jag var på en karnevalsfest hos en kompis, och vi skulle klä ut oss. Jag tänkte ju inte direkt på att packa med utklädnings-utrustning då jag packade för Italien, men min värdmamma råkade som tur var ha en gammal superwoman-dräkt på lager, så jag tog den.
Karnevalen är så mycket större fenomen här än i Finland. På sätt och vis existerar den därhemma också, eftersom vi är ett kristet land, men det firas inte alls. Högst tar vi oss en fastlagsbulle på fettisdagen, men that's it. Carnevale betyder "adjö till köttet", efter den börjar fastan och de flesta blir vegetarianer för 40 dagar (jag har inte problem där eftersom jag var vegetarian före jag kom till Italien).
Folk här blir helt vilda, det är fest efter fest. Folk planerar sina kostymer långt före och de bakar bakelser i långa längder. Vi såg på "mardi gras"-paraden i Rio på TV dessutom, vilket fick mig väldigt sugen på att åka dit en dag!
Här har ni en Egobild som jag faktiskt tog endast för er skull... 

Farfar Ciccio kom på söndagen med ett lass bakelser från stans bästa bageri

Jag minns inte namnet på dessa skapelser, men iallafall så gjorde vi dem tillsammans med familjen. De är fyllda med jordgubbs- och aprikossylt

 Och så avslutar vi inlägget med min kompis Giulia på karnevalsfesten utklädd som the Black swan ...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti