perjantai 23. maaliskuuta 2012

Måndag 12.3

Detta möttes jag av på Måndag morgon - tänk att vakna till detta varje dag!

Jag bodde för veckan i en liten by kallad Nus (utalas nys) en bit utanför Aosta, så på morgonen gällde det att inte försova sig till tåget. Jag skulle tillsammans med 6 andra utbytisar gå på en jordbruksskola för en vecka, för att se hur man tillverkar olika typiska produkter från Italien.
Idag drog vi till ladugården för att se lite på korna och hur man gör ost, jogurt etc.. Förutom att korna inte direkt bar chanel n. 5 så var det riktigt kul. Vi fick smaka på en hög grejer: Ricotta, joghurt med sädesslag i, svart bröd (som är snarare ljusbrunt) och ostar i alla former. Efter att vi ätit i skolan återvände vi till ladugården och såg hur biodling gick till, rätt så intressant det med!
Jag tog inte så jättemycket foton denna dag tyvärr, men de följande dagarna har fler, I promise!

Vi fick ha på oss dessa ursnygga plastskydd (Island och Nya Zealand på bild)

Nu vet jag hur en äkta fontina-ost ser ut!

Lemmy (USA) och Sif (Island) på Grissinipaus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti