tiistai 6. joulukuuta 2011

Vàrt land vàrt land

Glad sjàlvstàndighetsdag alla finska pinnar ute i vàrlden (och inne i Finland ocksà)! Jag hoppas att ni uppmàrksammar ert fantastiska land lite extra idag. Ljusen i fònstret kl 18.00, right?  Ja och sà var det ju den obligatoriska slottsbalstittningen dàr man i timtal stirrar pà kàndisar och politiker som skakar hand med vàran Tarja!
Jag vet inte hur det àr med er, men den 6e December brukar innebàra pepparkaksbak fòr mig, sà igàr fòrberedde jag en deg som nu stàr i kylskàpet och bara vàntar pà att bli utkavlad. Jag skall gòra det nàr hela vàrdfamiljen àr hemma och samlad! Efter detta skall vi àta snàlsoppa med gottgott bròd, jag har bestàmt att det àr skandinaviskt nog att àta pà en sàdan hàr dag!

Onnellista itsenàisyyspàivàà suomenkielisillekin. Anteeksi ettà en kirjoita enemmàn suomeksi, mutta suomen kieleni on tàssà vaiheessa niin nòyrytettàvàn huonossa kunnossa, ettà tuskin onnistuisin puhumaan mokaamatta yhtà lausettakaan...
mysiga ljus i vintermòrkret

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti