torstai 15. joulukuuta 2011

collorelle e storia

Jag ar ganska upptagen just nu med en massa skolarbete (lararna stressar med att vi borde ha hunnit mycket làngre, sà vi tar allt pa en gàng NU istàllet...) Dàrfòr blir det nog inte sà mycket bloggande, som ni har màrkt.
Snart àr ju Julen hàr, jag ser verkligen fram emot jullovet. Min vàrdfamilj har lovat att vi skall àka till nàgon del av Sicilien och titta runt i stàderna. Jag slàs fortfarande av alla fantastiska vyer hàr, sà det skall bli verkligen roligt.
Angàende julklappar sà  tror jag att det jag ònskar allra mest àr  brev och kort. Det àr sà himla kul att fà ett brev som man vet àr skrivet med omtanke, det àr det finaste nàr man vet att personer bryr sig om en. Jag har sjàlv skickat ivàg en hòg med kort och brev som hoppeligen borde anlànda fòre julen, men man vet aldrig med jultrafiken (i kombination med den Italienska posten àr det hopplòst) ...
Sicilien har en hel dròs med sòtsaker specifika fòr julen. Hàromdagen àt jag en sorts fyllda kex som kallas  "Collorelle" (Cuddureddi pa Sicilianska). Det finns en hel del olika fyllningar - bl.a. honung, vin och mandelmassa. Om ni kànner mig sà vet ni att jag blev helt fòràlskad i dem fyllda med mandel.

Nu skall jag atervànda till att òversàtta min hissalàxa, TIDSKRAEVANDE SA IN I NORDEN. Men tillsammans med en kopp te làr jag nog fixa't. Ja just det, jag har en till addiction to confess. Jag ar totalt beroende av te...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti