lauantai 12. marraskuuta 2011

Sakta vi går genom stan

Vi cyklade tillsammans med Lilla (Ungern) till Parken -jag vet faktiskt inte dess korrekta namn - i centrum av Caltagirone och gick därifrån till fots vidare mot det historiska centret. Det som är lite roligt är att vi båda har sett en hel del städer runtom Sicilien, men egentligen har inte sett vår hemstad påriktigt förrän idag. Vi drog alltså till skott och gjorde det själva, utan värdfamiljer. I tre timmar gick vi runt och lekte turister. Jag klättrade upp för trappan för andra gången, för Lilla var det den första.  Vi gick in i en kyrka med ett sammelsurium av olika stilar - vågade dock inte fota. Gatorna var i princip tomma, eftersom det är siesta från typ 13-16,  killen i cafeet gav oss en konstig blick när vi bad om en kopp espresso (vid lunch?!).
Vi pratade om dittan och dattan, på Italienska faktiskt. Faktum är att vi inte alls har pratat engelska med varandra förutom första gången vi träffades då hon frågade: "do you speak Italian?" och jag svarade "no", haha!
Jag kan inte förstå att folk här tar all den här skönheten för given. Det var alldeles härligt att bara strosa runt och titta, ta lite foton och prata ragglig italienska. Dessutom är jag och Lilla ju i samma situation. Någon smart utbytis sade: "keep in contact with other exchange students, they're the only ones who will keep you sane", så rätt du hade!

Plazan där alla gubbar sitter och skvallrar! 


Nöjda flickor!


2 kommenttia:

  1. Hahaha! "Jag kan inte förstå att folk här tar all den här skönheten för given" Har du aldrig hört nån turist säga samma om Nagu o skärgården?? Man blir snabbt hemmablind hur vackert det än är...

    VastaaPoista
  2. Janette: du har en point där, visst! men å andra sidan förstår jag vad turisten ser i skärgården (kanske ännu mera eftersom jag är frånvarande från den), här finns det inte ett uns av förståelse för sånt...

    VastaaPoista