lauantai 5. marraskuuta 2011

Hej igen!

Ja, och så var det ju bloggen också. Jag har inte uppdaterat på en stund, dock inte på grund av bloggtorka. Orsaken har varit att jag inte velat känna mig bunden att blogga istället för att uppleva saker och ting, så ifall flera såna hära pauser kommer: varen icke förvånade!

Vi har hade ledigt från söndag till och med onsdag, eftersom det var Festa dei Morti. Det liknar väl närmast alla helgons dag som - om jag inte tar fel - firas just nu i Finland. Min värdfamilj och jag firade inte så mycket, förutom att vi besökte gravgården på söndag. Den var helt magisk, dessvärre hade mitt minneskort gått sönder så jag kunde inte ta foton... Något som jag tycker är ganska vackert , men också typiskt katolskt, är att varje gång man går förbi gravgården så hälsar man med korstecken. Besöker man en grav till en i familjen gör man korstecknet och kysser fotografiet eller målningen som finns på graven.
På söndag var jag utsedd till kock, så jag lagade svampsås med kokt potatis, det var omtyckt, inte minst av mig som inte hade ätit kokt potatis på två månader ungefär.  Det blev brownies till efterrätt, eftersom min värdfamilj inte kände till dessa skapelser. Förstår ni att jag inte brände dem eller något i den stilen, happyhappy!
Jo och just det, För ett tag sedan skrev jag ju om att de italienska åskvädren var i en klass för sig, men jag hade ingen egen bild att visa. I söndags brakade det loss igen, jag stod beredd med kameran och efter vad som kändes som en evighet lyckades jag fånga två blixtar på bild. 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti