maanantai 7. marraskuuta 2011

IKEA

Ja, just det! Den sista dagen av lovet - dvs i Onsdags - åkte jag med familjen till IKEA. Jag trodde inte jag skulle bli så uppspelt som jag blev! När vi gick in i IKEAs matbutik och hittade glögg blev jag alldeles överlycklig, för att inte tala om rågknäckebrödet (Fibrer!). Jag köpte båda två.  Sourcream & onion-chips (jag har faktiskt inte hittat dem någonstans här i Italien),  lingonsylt och älglasagne blev också inhandlat!
Det fanns naturligvtvis också pepparkakor, men eftersom mammas recept är tusen gånger bättre än Annas pepparkakor så skall jag involvera hela familjen i att baka när Julen närmar sig.
Efter en snurr i matavdelningen gick vi igenom hela IKEA smaskandes på de nyinköpta chipsen. Jag kände mig så hemma när jag såg svenska böcker i bokhyllorna. Jag blev t.o.m. glad då jag såg mina sänglakan hemmifrån.
Även om IKEA är svenskt så är det kulturmässigt väldigt nära svenskfinland, dessutom delar vi samma språk.
Christmas decorations!
Hihi, jag fanns också där! (Sunnan är mitt smeknamn)

Jag inser att jag har blivit mycket mera patriotisk här. Varje gång jag ser något som är kopplat till hemmet är jag inte sen att nämna det. Jag blir nästintill lyrisk när jag tänker på bastu, snö och karelska piroger. Lyckligtvis är Italien superbt både i mat- och kulturväg, så jag kan klara av att stå ut 8 månader till utan Finland .
Ciao Belli!

2 kommenttia:

  1. Coolt med sunnan, Sunnan... Lampa?

    VastaaPoista
  2. JA, det sägs att det är exilfinländarna som är de mest patriotiska finländarna :-)

    VastaaPoista