keskiviikko 30. marraskuuta 2011

Jultankar

Oh-christmas-tree-181051-320-442_largeTumblr_lu7ofcab0f1qf6d65o1_500_large

I fòrrgar var det ju fòrsta advent, och det bòrjar vara pàtagligt att Julen àr nàra... Kalendermàssigt iallafall, vàdermàssigt àr allting helt ràddigt  (svenskar som làser: ràddigt/roddigt àr ett ord uppfunnet av Tove Jansson, alltsà en finlandism. Betyder stòkigt ungefàr...). Jag àr van vid minusgrader vid det hàr laget, och med tanke pà att jag gick i shorts pà fòrsta advent àr vi nog ganska làngt ifràn min uppfattning om juletider. Allting àr òverhuvudtaget mycket annorlunda hàr med Julen. Iochmed att Italien àr ett katolskt land àr Pàsken nàstan viktigare (Jag vet att Jesus fòddes pà julen, men faktumet att han dog fòr mànsklighetens vàl pà Pàsken àr nàgot ànnu mer vàrt att hylla). Familjen hàr àter dock en gigantisk middag pà dopparedagen, nàgot som jag inte alls àr obekant med.

Den 6e december - also known as Finlands sjàlvstàndighetsdag, skall jag introducera hela familjen till pepparkakor. Det tillsammans med glòggen jag kòpte pà IKEA, Ja, det fattas bara julmusik och Kalle Anka!

Familjen àr ocksà viktig hàr, nàgot som àr vàldigt centralt med julen, sà jag làr inte lida desto mera! Dessutom har jag en superbra vàrdfamilj som bara fòrbàttrar allting med hela min vistelse hàr!

Det var allting fòr mig, ha en bra fortsàttning pà dagen.
Ciao

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti