lauantai 19. maaliskuuta 2011

TIPS: När du skall söka till Utbyteselev


Det är många saker man måste tänka på när man söker till utbyteselev :


Jag hade tänkt väldigt noga (och väldigt länge) på hur det skulle vara med ett år ute. Jag hade bollat idén med mina föräldrar och mina vänner, så de visste vad jag hade i planerna.
Detta är inte något som man bara spontant åker ut på. Detta är något som du skall göra i ett helt år, så det är väldigt bra att ha någon att diskutera möjligheter med!
 Ett gott tips är att Ta reda på så mycket fakta som det bara går att få tag på! Det går lätt att beställa hem broshyrer, eftersom flera organisationer skickar sådana utan något extra krångel via sin hemsida. Där står det fakta om såväl organisationen som de länder de är aktiva i.
Läs bloggar som berör ämnet - Jag gör litet reklam för min egen - och använd gamla hederliga Google!

Som jag nämnt tidigare så sökte jag via flera organisationer, eftersom detta kändes säkrare. Det finns en massa organisationer som har ett gott rykte om sig, så det kommer knappast att vara någon avsaknad av valmöjligheter. Jag sökte bl.a. via YFU, Rotary och AFS.

Alla organisationer har olika ansökningsblanketter, följ instruktionerna noggrant!

När ansökningsprocessen är genomförd är det bara att vänta tills du blir kallad till den första intervjun

Hoppas att det här gav litet kött på benen :)

Arrivederci!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti