keskiviikko 30. maaliskuuta 2011

Silbo Gomero på Busuu

Ja, det jag har som rubrik kanske ser ut som Jibberish, men jag skall förklara mig om en stund.
Dethär med språk är väldigt intressant tycker jag, de är alla så unika, och så vackra. Om jag skulle få välja fritt så skulle jag vilja lära mig så många språk som det bara är möjligt. Jag tycker det skulle bli aningens tråkigt att hela högen på jorden skulle tala engelska... Arabiska är ett av de språk som jag allra mest skulle vilja lära mig näst efter Italienska och Spanskan. Att få tillgång till all litteratur, och förstå de där krumelurerna som man skall läsa från höger till vänster!
Är man en språkälskare som jag så finns det en sida som är verkligt bra! Den heter Busuu.com . Man får möjligheten att välja ett eller flera språk, som man sedan studerar - på nätet. Man lär sig ord, skriver små berättelser och har prov, man kan också chatta med folk som pratar språket. Jag rekommenderar sidan varmt! Själv läser jag Italienska på Busuu, och det har gått bra hittils :).
En dag så hittade jag ett väldigt intressant språk man kunde studera där, nämligen Silbo Gomero. Det "talas" tydligen på den lilla kanarieön Gomera. Eftersom landskapet på Gomera är väldigt bergigt och dimmigt,( och telefonen inte alltid har god täckning)  visslar lokalbefolkningen åt varandra! Praktiskt värre, och de förstår varandra väldigt bra dessutom! I alla skolor på ön har det införts som ett obligatoriskt språk fr.o.m. tredje klass, så alla kan tala/vissla det...




Fantastiskt intressant tycker jag :)

Ciao på er!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti