tiistai 7. helmikuuta 2012

Sant Agata

I söndags åkte vi till Catania för att fira St Agata (deras skyddshelgon). Jag hade lite hört före hur det skulle firas, men väntade mig inte alls denhär storlekens festligheter. Jag log hela kvällen - tog foton gjorde jag också, här har ni en bomb!

Såhär gör man Torrone, en lokal sötsak av mandel


Dessa hängde på typ alla balkonger i stan för att ära den unga sankt Agata





Det finns en lång väg som går tvärs igenom Catania - Via Etnea. Längs denna gata strosade vi och tittade på alla fina marknadsstånd när plötsligt det börjar smattra och ha sig. Jag måste säga att det var det vackraste fyrverkeriet jag någonsin sett!

Dessa ljus vägde omkring 50 kilo! "I devoti" d.v.s. de som mottagit ett bönesvar av Agata bar runt på dessa kolosser. 
Det fanns 12 stycken stora "pelare" utsmyckade med målningar och guldornament. Den äldsta pelaren var några hundra år gammal. Frivilliga personer bar på dessa. De var så tunga att de måste ta paus var tredje meter!



I devoti är klädda som de är (vitt nattlinne, svart mössa och vita handskar)p.g.a en historia om hur Agata räddade Catania. En natt hade Etna utbrott och lavan nådde utkanterna av Catania. Folk sprang ut i natten i bara det de sov i och hämtade Agatas slöja (hon var redan då ett helgon) till närheten av lavan för att be för folkets räddning. Otroligt nog så stannade lavan upp och Catania räddades tack vare Sankt Agata.

Detta var huvudtåget. En superlång rad med Devoti drog på vagnen - de var seriöst tusentals. De ropade "Cittadiinii: Devoti, devoti tutti. Viva Sant Agata, viva sant Agata" " Cettu,Cettu" (ungefär "stadsbor, lojala, alla är vi lojala. Leve sankt Agata, Leve sankt Agata" "ja,ja"). Man kunde donera en massa saker till henne som tack för hennes nådighet. Många donerade ljus, pengar och blommor.


Hoppas ni hade en trevlig Sankt Agata ( eller Runebergsdag då) jag avslutade min med ett leende på läpparna!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti