lauantai 4. helmikuuta 2012

Sabato

Tjenare människor!
Idag är det lördag, vilket för det flesta av er betyder sovmorgon. Inte för mig dock. Klockan 7 imorse steg jag upp och gjorde mig iordning för skolan, precis som jag har gjort alla lördagar de senaste fem månaderna.
På Lördagar har jag inte världens tyngsta program: bara en timme matte, en timme fysik och sen hem igen. Dock så kom Signor Pagliotta (min volontär/assistent/lokal rep.) till skolan igår och det ser ut som om denna slappa tidtabell skall få sitt slut om två veckor. ÄSCH! Jag skall börja ha Italienska med resten av min klass. Detta innebär att jag skall läsa Divina Commedia - det där mästerverket som en farbror kallad Dante skrev, ni vet? - och analysera en massa texter av Petrarcha, Macchiavelli etc.  Italienarna ägnar 3 år till att studera Divina Commedia i skolan. Det är ett så gigantiskt och invecklat verk, plus att det ju tillhör deras kulturarv. Jag hoppar liksom in i mitten ...

Jag ber om ursäkt för öknen som bloggen har bjudit på här i någon vecka. Jag har en miljon ton med läxor som skall hinnas ikapp med, så därför har detta väl inte varit en oas av inlägg på sistone..
Är det något ni vill att jag skall berätta? Kommentarsfältet är till för att kommentera (mr. obvious) så ni får fråga hur mycket som helst! (jag är väldigt van vid alla sorters frågor vid det här laget, så jag tror inte ni kan komma upp med något alltför konstigt ur mina ögon sett!
Fråga och föreslå helt enkelt!


2 kommenttia:

  1. Snygg tröja och klänning eller vad det svarta är! och med halsbandet:)
    Mer bilder från Sicilien, gärna som du fotograferat själv!
    Kulturskillnader är intressanta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tack så mycket! det är alltid svårt att veta själv vad folk tycker är intressant när man har detta som vardag :)

      Poista