sunnuntai 5. helmikuuta 2012

Italienares känsla för snö

Det snöar för fullt i Rom. Alla har halvpanik för att det skall bli så kallt, just nu är vi nära 0-strecket, och bävar för ifall det skall snöa . Jag ser fram emot dagen då det singlar ner lite flingor här i Sicilien, nog för att jag säkert måste se i månen efter den stunden, men det skulle vara coolt - säger jag som är uppväxt med snö varje vinter. Rachele är också peppad på att kasta lite snöbollar, hon berättade nyligen att hon aldrig kännt snö knarra under hennes fötter. Aldrig..

I Finland är man ju beredd på snöväder som dessa. Vi måste ha vinterdäck, vägarna plogas konstant ( om man inte bor där jag bor förstås, där det ibland skippas...) och vi har kläder gjorda för dessa tillfällen. Det hör liksom till normaliteten att 3(0) cm snö singlar ner och att sjön täcks med ett tjockt istäcke.

Här i Italien är det mer eller mindre Kaos. Vägarna är igenbommade av alla bilar som inte kan ta sig någonstans, en massa tåg har stannat upp och hela städer är isolerade från omvärlden och har ingen matimport för tillfället. Jag klandrar dem inte, de skall ju inte behöva vara beredda på sånt här heller...  

Silvana trodde knappt på mig då jag sade att vi typ aldrig stänger ner skolorna då det snöar. Här gör man det utifall att det kanske skulle snöa... Jag kommer ihåg förra året då det var en riktigt hemsk snöstorm - även i finska mått mätt - då det kom ner åtminstone 30 cm snö på en natt, och skolan höll ändå upp sina portar och allt fortsatte som vanligt.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti