torstai 9. helmikuuta 2012

Frutta

Något jag älskar med Sicilien är deras frukter. När jag kom hit var det persiko-, vindruvs- och nektarinsäsong, sedan kom drakfrukten (den som växer på kaktusar) och granatäpplena. Nu har jag måstat ersätta mina älskade vindruvor med apelsiner och mandariner istället, vilket dock inte alls är så tokigt. Därhemma är det en massa möda med att skala dem och sen är de inte alltid så värst goda heller, men här är de himmelska. Det bästa är att min värdfarfar (Ciccio) är trädgårdsmästare, så vi har aldrig slut på frukt. Man äter frukt efter varje måltid här, en vana som jag tycker många skulle kunna ta efter!

För några veckor sedan gjorde Silvana apelsinmarmelad (jag blandade i kastrullen, så var med på ett hörn), som vi sedan åt på rostat bröd på Söndagsfrukosten.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti