sunnuntai 5. helmikuuta 2012

.



Glad Runebergsdag!
Visst är det så man säger, inte sant?
Jag tänkte överraska min värdfamilj med runebergstårtor (i muffinsversion), nu när det är söndag och jag har tid och allt.
 Tyvärr så måste jag ge upp den tanken, eftersom idag är ST Agata, d.v.s. idag firas Catanias skyddshelgon.
Enligt min värdmamma är det ett helt fantastiskt spektakel - hon är född i Catania, så hon har barndomsminnen från denna dag. Om en timme sticker vi iväg till Mormor i Catania och skall antagligen ta del av en av hennes fantastiskt goda (och överflödiga) lunch. Sedan skall vi gå och titta på helgonprocessionen. "De lojala" - de som har bett till Agata och fått svar - bär omkring hennes reliker i stan och ropar sitt lov. På kvällen är det dags för fyrverkerier i centrum av Catania. Jag kanske missar den delen eftersom det tydligen är ganska kaotiskt (Maffian brukar kretsa runt)

Jag får försöka mig på tårtorna någon annan dag, för detta verkar ändå som en kul festlighet!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti