torstai 26. huhtikuuta 2012

I WENT TO PISA






En av dagarna i Toscana åkte vi till  Pisa. Stället är nog väldigt hypat, jag menar de flesta känner ju till det lutande tornet. När jag gick in på området som tornet stod på kändes det ytterst overkligt. Hela utbytesåret igenom har jag kännt såhär ibland, att jag fantiserar ihop allting, både det bra och det dåliga. Därför har jag sett till att ta en massa foton för att bevisa att det verkligen hänt!

Lite fakta:
Det lutande tornet i Pisa lutar inte endast p.g.a. dålig arkitektur som många tror, utan också på grund av att marken på området är väldigt porös och dukar därför under den stora tyngden. För ca 20 år sedan var tornet påriktigt påväg att rasa (det flyttar sig ca en mm/år) så ett projekt där man satte fast stora mottyngder sattes igång.
På "piazza del duomo" där tornet står finns också två andra byggnader:  Domkyrkan och gravkapellet. Går man in i domkyrkan så kan man faktiskt se att också den lutar svagt åt vänster.

 Visst var det ju coolt att ta bilder med tornet, men utöver det så var Pisa nog en liten besvikelse, själva staden var rätt så förfallen och invånarna verkade ungefär leva på att folk fotade det lutande monumentet...



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti