keskiviikko 25. huhtikuuta 2012

Arkitekturvarning

Ponte Vecchio 




Macchiavellis grav

Räddat från översvämning 1966 som nådde 5.5 meter!

Den här jappen känner man igen va?

Jag är tillbaka från en helt fantastisk resa till Florens, Toscana! Måste nog ärligt säga att det är en av de vackraste ställena i världen som jag sett hittils - jag har inte sett så många visserligen, men det är ju min åsikt som räknas i min blogg eller hur? Mitt intresse för historia har också växt lite grann!

Vi startade på söndag eftermiddag/kväll med bussen och åkte nästan oavbrutet 16 timmar. Eftersom bussen var full med italienska ungdomar och mej så sov vi ju förstås inte sådär jättemycket. Det första vi gjorde i Florens var att äta, för att sedan direkt sticka och titta runt. Vi vandrade mest runt den första dagen. Huvudtorget vid Uffizi var fullt med turister, jag tror till och med jag hörde lite svenska men hann inte svänga mig runt och lokalisera vart rösterna kom från förrän de var borta...
Florens är verkligen fyllt med  fantastisk arkitektur, dessutom kommer väldigt många viktiga personligheter i Italiens historia härifrån - Machiavelli, Dante, familjen Medici etc.. - och här föddes ju bankväsendet!

 Museet Ufizzi är knökfullt med kända konstnärer (eller ja.. deras verk) och det känns helt absurt att gå nära och, i princip, kunna röra Botticellis "Venus födelse", som man förr bara sett i läroböckerna. Visserligen är det en fruktansvärt lång kö och man måste nog offra sina fötter eftersom det blir nästan en hel eftermiddag som går åt att vandra bland statyer och målningar men det är det värt kan jag säga!

 Domkyrkan i Florens är ett spektakel i sig med massa gotiska fönster och pelare, för att inte nämna den kända kupolen av Brunellesci - 90 meter hög om jag inte misstar mig.  Inuti kyrkan finns bl.a. Galileo Galileis och Dantes gravar (ordet absurt dyker upp här igen, för det finns verkligen inte många andra ord till att beskriva känslan man känner då man ser dessa namn tillsammans med födsel- och dödsdatum på marmorn).
Bron Ponte Vecchio är känd för sin speciella form, det ser nästan ut som om någon bodde där i småhusen, och går man över den så är den kantad av juvelerarbutiker (NOT the cheap kind). Även om man inte har råd att skaffa sig något där ( det säger Jag - fattig student i person) så är det trevligt att strosa runt i området...

Jag har massor att berätta om min resa, och imorgon kommer jag med ännu mera bilder och berättelser, en bloggpost skulle bli alltför lång om jag skulle ta allt på en gång!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti