keskiviikko 20. huhtikuuta 2011

"Att tänka som en vinnare"

I skolan hade vi idag en "temadag", eller det var vad lärarna kallade det.
Vi lyssnade på två föreläsningar, den ena hölls av en lokal industrichef, och det andra hölls av Christoph Treier.
Det är den senare jag vill berätta om.
Christoph Treier är coach för en massa olika idrottare. Han har till exempel varit Markus Grönholms mentala coach i 12 år!
Idag hade han föreläsning om "Hur man tänker som en vinnare".
Han pratade om att sätta upp mål för sig själv, hur man kan psyka sig till att göra nästan vad som helst!
Under hela vår uppväxt har vi hört ord som: "tänk positivt", "sätt upp realistiska mål", "stressa inte". Men det är väldigt få personer som har gett oss direktiv om HUR vi skall lyckas med detta. Treier är en av de få.
Det är många som tänker väldigt stort och sätter upp suddiga mål: "Jag skall klara mig bra i studentskrivningarna" Men vad exakt är bra?
Med andra ord är det ett diffust mål, men om man tänker "Jag skall lyckas svara på alla frågor i provet" så har man ett konkret mål. Man vet direkt att man har lyckats då alla frågor är besvarade!

Efter den peppande föreläsningen blev jag supermotiverad! Jag skall minsann börja göra vision-boards och tids-scheman. Allt det där.

Om ni någonsin får nys om att Christoph Treier  föreläser någonstans, gå för all del och lyssna!
Här är länken till hans blogg.




"Om du kan se molnen, sikta mot dem!"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti